Élő történelem: a Nagy Hármas először a nagyközönség előtt!
A Nagy Hármas jelenleg
Azt bizonyára már mindenki tudja, hogy az UNIX-AMTS-en Classic Automobil Show az a tárlat, ami a veteránautók szerelemeseinek kedvez. Rengeteg ritkaság, különlegesség lesz látható kint ezen a téren is, azonban lesz egy olyan gép a rendezvényen, ami ugyan oldtimer kategória és valószínűleg a világon csak ez az egy létezik már csak belőle, de mégsem a "D" pavilonban lesz látható. Ez pedig a Nagy Hármas névre hallgató versenyautó, melyet a GlanzBrothers standján találtok majd meg, a G pavilonban!
Az autóversenyzés története Magyarországon a második világháború előtti időkre vezethető vissza, ezután ez a sportág évtizedeken át csak a megtűrt kategóriát képviselte. Ez azt jelentette, hogy motorkerékpár-versenyek betétfutamaként, illetve vidéki sportnapokon volt lehetőség arra, hogy a négykerekű járművek is megmérkőzzenek egymással.
Korabeli autószállítás, lent a 33-as rajtszammal a Nagy Hármas
Közvetlenül a háború után, 1945-1950 között a legkülönfélébb, döntően az 1930-as években gyártott autókkal próbálkoztak a sebesség szerelmesei versenyzéssel. 1950-től Magyarországon adminisztratív úton betiltották a magántulajdonú személygépkocsi-használatot, majd nem sokkal utána egy új szabály lépett életbe, amiben egyesületek, javítóműhelyek építhettek versenyautókat és azokkal a korábban említett rendezvényeken versenyezhettek két kategóriában – 1100 cm3 alatt és 1100 cm3 fölött. Utóbbi kategória a Formula 2 szabványnak felelt meg.
Az igazi úttörő, Kozma Ferenc volt, aki Hartmann László, egy nemzetközileg is elismert és sikeres versenyző szerelőjeként dolgozott. Az 1950-es szezonre egy Fiat Topolino motorjával épített versenyautót, amellyel az egykori Fiat szerviz, az államosítás utáni nevén a Hármas Számú Nemzeti Autójavító képviseletében állt rajthoz a „kis kategóriában” – az autója innen kapta meg a „Kis Hármas” becenevet. Az autójavító a XIII. kerület Dózsa György út 61 szám alatt székelt. A Közlekedésügyi Minisztériumtól kapott autókból és azok alkatrészeiből számos műhelyben megindult a versenyautó építési munka.
1953-as Autó-Motor címlapja! A Nagy Hármas az 1953-as formájában.
A Hármas Számú Autójavítóban Esterházy Antal herceg egykori verseny Bugattijának az alvázát házasították össze egy 328-as BMW motorjával, ami későbbiekben ki lett cserelve. Ebből lett a Nagy Hármas, amellyel az Autójavító szerelője, Wimmer András versenyzett egészen 1958-ig, az átépítés előtt 2-es, majd a 33-mas rajtszammal indult. Időközben az autó többszöri módosításon es karosszériai átalakításon esett át: a szív egy hathengeres, felülszelepelt 2 literes 12 szelepes benzinmotor, mely megerősített olajpumpával, három Solex karburátorral, és 90 lóerővel. A motorhoz BMW 321, négy sebességes váltó csatlakozik. A futóműnél állítható lengéscsillapítók, keresztlaprugók kerültek beépítésre, a hajtás pedig egy 3,9-es diffiben végződik. A 16-os Korn-Printz felniken Dunlop Racing diagonal gumikat találunk. Az alig 590 kg-os autóban 32 literes tank található.
1959. után a Nagy Hármas teljesen eltűnt, jelenlegi tulajdonosa a 2000-es évek közepén talált rá, romosan és eléggé hiányosan. Innen kezdődött el - részben Budapesten - a Nagy Hármas restaurálási folyamata, ami akkori állapotában - kis túlzással - mindössze egy „kosárnyi”, alkatrészből állt. A munkálatokat hosszú hónapok-évek adatgyűjtése előzte meg, míg megkezdődhetett a versenyautó összeszerelése.
Mindösszesen 14 évig tartott a folyamat, amíg az autó mai formáját es műszaki felépítését elérte. A restaurálás során visszakerült a korabelei BMW 328 motor és az akkori váltó is a motorháztető alá, mellyel anno a versenyeken indultak. Az autó mára patika állapotban, a Glanz Brothers és a GLOBO termékeinek köszönhetően pedig shoa nem látott fényében tündököl, az UNIX-AMTS 2024 pedig az első kiállítása lesz, ahol ez a felbecsülhetetlen értékű történelmi csoda a nagyközönség is előtt bemutatkozik!
Már csak ezért az egy gépért is érdemes lesz megnézni a hétvégén a 18. UNIX - AMTS Nemzetközi Autó, Motor és Tuning Show-t! A Hármasnak helyet adó GLOBO stand pedig méltó körítést és hátteret biztosít a történetnek, hiszen a prémium járműápoló márka nagyon régi hagyományokra tekint vissza. A történelmi megjelenésű, stilizált földgömböt ábrázoló márkanév az 1878-as évre utal, a márka több mint 140 évvel ezelőtt alakult meg.
A GLOBO ezért büszkén állíthatja, hogy a járműápolás úttörője és a világ legrégebbi járműápolási márkája!
A Globo történetének mérföldkövei közé tartozik a párizsi 1900 és barcelonai 1929 nemzetközi világkiállítás nagydíja, a Német Ipari Díj 1963, valamint a történelmi járművek nemzetközi világszövetségével, a FIVA-val 2020-ban kötött egyedülálló partnerség is.
Ma a GLOBO márka küldetése egyedülálló minőségben a karosszéria és a beltér tisztítása, ápolása és védelme, mind a napi használatban lévő, a veterán, a sportautó, ill a luxuslimuzinokon át a teljes autópaletta átfogó kezelése. Kiváló minőségű GLOBO termékei megtalálhatóak a vízi járművek a repülőgépek és a motorok területén is.
A másfél évszázados múltra visszatekintő minőséget és az autós történelem egyik remekművének párosát a "G" pavilon 14. standján találod meg a hétvégén!
Kedvezményes jegyvásárlás:
Támogatók
Készpénzmentes fizetés a Hungexpón
Fontos információk a Hungexpón működő HelloPay rendszerről. Olvasd el figyelmesen!